Brugerinddragelse er en vigtig faktor i arkitekturens verden

Når man som arkitekt skal til at tegne et design til en person eller virksomhed, er brugerinddragelsen altafgørende, for at opnå det bedst mulige resultat. Et byggeri skal nemlig tilpasses til hver enkelt bruger, og ikke omvendt. Selvom arkitekten, kan have lyst til at lave noget anderledes, er det i sidste ende brugeren der har sidste ord, da det også handler om, at få god respons og en tilfreds bruger. På denne måde kan arkitekten også opnå den størst mulige succes. Talent er én ting, at kunne gøre hver bruger tilfreds er en helt anden – og mindst lige så vigtig.

Brugerinddragelse sikrer nemlig at byggeriet og det endelige produkt kan tilfredsstille brugeren og leve op til alle forventningerne der har været op til byggeriet, på samme tid med at det er ud over det man havde forventet. Dette kræver meget fra arkitektens side og det kan til tider være svært at tilfredsstille alle brugere, men når det færdige projekt står klar, er det det hele værd – for begge parter.
Når en bruger kommer til samtale om et nyt byggeri, er det først og fremmest brugeren der fremlægger de forslag han/hun har til byggeriet, alt fra størrelse til design, hvorefter det er arkitektens opgave at sikre, at det kan lade sig gøre rent praktisk og om der måske kunne være nogle ændringer og eller forbedringer. Altså arkitektens opgave her er at løfte byggeriet op på et mere kvalificeret plan, som kan give det bedst mulige resultat. Et byggeri kan nemlig nemt gå galt eller ændre sig til det værre, hvis ikke alt planlægning ikke er lagt godt nok, og hvor æstetik og funktion ikke samarbejder. Resultatet bør være et velkommende byggeri, hvor brugeren føler sig godt tilpas, og giver en god effektivisering af enten arbejdspladsen eller hjemmet, netop fordi brugeren har det så godt i det nye og færdige byggeri. Arkitekturens verden er bred og interessant, og den skal give brugeren følelsen af, at alt er muligt.
Fordelene ved, at have brugerinddragelse er altså, at man kan være sikker på, at brugeren er tilfreds med resultatet, hvilket kan føre til større succes, og give arkitekten flere fremtidsmuligheder, grundet den gode omtale, men det kan også sikre et smil på begge parters læber, når byggeriet er færdigt, og man kan se det færdigbyggede byggeri med stor tilfredshed, som på samme tid har opfyldt alle forventninger.
Der er dog også nogle komplikationer, ved at have brugerinddragelse før, under og efter et byggeri. Selve planlægning for et byggeri kan være en langvarig proces, netop fordi der er både er design, men også funktion og det mere praktiske, der skal være styr på. Hvorfor det altså godt kan give problemer, at præsentere en bygningsplan for ikke faglige brugere, som måske ikke kan forholde sig til de tidsplaner, der er givet, og lignende. Derudover er arkitekter meget visuelle, og det kan være svært for de fleste brugere at se illustrationerne nogensinde kan blive til et byggeri, hvorfor planlægningen kan tage længere tid, grundet de mange forklaringer og måske diskussioner. Det handler altså for arkitekten om at ikke kun være optaget af, hvad man selv vil have ud af byggeriet, men også hvad brugeren ønsker sig, da det er dem, som har bestilt byggeriet.
For at engagere brugerne kan man indkalde til møder, hvor de kan få præsenteret byggeriet, planlægningen, oversigt over byggeplan med mere, for at de hele tiden kan føle sig inddraget i processen, hvilket psykologisk også giver en form for tilfredsstillelse hos brugeren.
Så selvom der kan komme noget ekstra tid på byggeriet, og opstå komplikationer undervejs gennem planlægningen, kan det altså betale sig for alle parter, at have brugerinddragelse i byggerier, som på denne måde kan sikre at alle bliver tilfredse. Som bruger, er det dog også vigtigt at huske på, at arkitekten ved hvad han/hun taler om, og ved bedst hvad der er muligt og omvendt hvad der ikke er muligt. Især hvis man ikke har en faglig baggrund inden for faget. Er man derimod inden for arkitekturens fagre verden, kan man altså godt tillade sig at stille sine tvivl hvorvidt det ikke kan lade sig gøre, hvad man har forslået. Hvad end man har erfaring eller ej, er det altid muligt at åbne munden over for sin arkitekt og få mindsket nogle af sine tvivl eller spørgsmålet, for det er dig som bruger, der i sidste ende skal benytte det færdige projekt, og det er dig, der skal føle dig velkommen. Byggeriet med design og funktionalitet, skal give dig følelsen af velkommenhed fra det øjeblik du træder ind, og give arbejdsdagen og hverdagen en ro og effektivitet, netop fordi bygningen/bygningerne skal have den helt rette funktion og det helt rigtige design, hvad end det er til erhverv, offentlige institutioner eller private hjem. Brugerinddragelsen er blevet mere populær, grundet de forbedrede resultater, hvorfor det altså kan betale sig – selvom man må påregne ekstra tid i planlægningen.

Postet af jjdenmark via AdSet.