EDI – sammenspil mellem it systemeri virksomheden.

IT sammenspil i virksomheden.

En af de ting der er vigtige når man har en større virksomhed, er sammenspillet mellem it systemer for at gøre det så nemt og enkelt som muligt uden for meget dobbeltarbejde. Et system mange bruger er et  EDI system, som gør sammenhængen mellem it systemer i virksomheden meget lettere.  Når man bruger EDI som et begreb er det et sprog som man får de forskellige it-systemer til at tale i sammenspil. Det gø it-systemerne i virksomheden bedre til klare dine processer hurtigere.  Det kan også gøre at dine it-systemer kan spille sammen med din leverandør eller kunders it systemer, hvilket er en stor fordel hvis du den du spiller sammen med er en stor leverandør eller aftager.

EDI betyder Electronic Data Interchange – eller på dansk eletronisk udveksling af data, de date som er vigtige at systemerne kan snakke sammen om er fakturaer, ordrer, følgesedler, varekataloger, logistik dokumenter – som værende nogle af de ting man kan have lyst til at kunne dele med alle it systemer i virksomheden, eller med andres virksomheders it systemer.  Det behøver ikke at være de dokumenter som nævnt ovenfor, men alt hvad i finder relevant at dele gennem IT systemer, det kan også være recepter mellem læger og apoteker og kontoudtog hvis det skal bruges – alt kan i bund og grund lade sig gøre, hvis det er vigtigt og hvis det ikke findes som standard allerede, kan man med EDI systemer definere sine egne typer af dokumenter.

Hvis du er interesseret i sådanne systemer, kan i tjekke om i kender følgende dokument typer, da de mest gængse i EDI systemer er: EDIFACT, C12, Tradacoms og nemhandel også kaldet OIOUBL. Det er lidt forskelligtefter hvilken branche og geografi, hvilke typer af dokumenter man bruger.  Du kan læse mere om EDI online her: http://bizbrains.dk/edi/hvad-er-edi/ hvis du er interesseret.

Postet af 8888888888 via AdSet.