Få faste baller – træningsstrategien der virker

Ballerne skal være hårde og fitte som stål. Sådan lød et eftertragtet koncept for nogle år tilbage, men i dag er det mere opfattelsen, at mindre sagtens kan gøre det, for at ballerne er lækre og top trimmede.

I dag taler vi mere om, at det er faste baller, der skal sidde på den veltrænede krop. Og lad os se på, hvad du skal gøre for at få fasteballer – med træningsstrategien der virker.

De fleste er enige om, at styrketræning er den grundlæggende type træning, når du vil have en strømlinet krop og smide de overflødige kilo med en virkning, der virker resten af livet. Men du skal ikke bare kaste dig ud i de hårdeste og mest belastende øvelser fra første dag. I stedet er det vigtigt, at du planlægger en styrketræning, der gradvist bliver mere og mere belastende, og som øger intensiteten og tilpasser sig dit niveau.

Når du har styrketrænet gennem længere tid, så øges dit stofskifte, og det er en grundlæggende forudsætning for, at du kan arbejde videre med din krop. Når din samlede muskelmasse i kroppen vokser, så bliver din krop samtidig bedre til at forbrænde fedtet, for den muskeltrænede krop bruger mere energi end en krop med utrænede muskler. Når din krop er trænet har fået større muskelmasse kan du altså tillade dig at spise mere – uden at tage kilo på. Og det fedt, der følger med, bliver langt hurtigere forbrændt.

Styrketræning giver faste baller

Men inden du når der, skal din styrketræning gøres på den rigtige måde og tilrettes, så den passer til dig. Som med mange andre ting i livet begynder du på et lavere niveau, end du slutter. Træningen og det antal kilo, du løfter og styrketræner med, øges gradvist, så musklerne vænner sig til belastningen og udfordringerne. For at dine muskler bliver udfordret tilstrækkeligt, skal træningens belastning altid være lidt højere end det, kroppen formår til enhver tid. Ellers får du ikke rykket tilstrækkeligt ved muskelmassen, og udviklingen går i stå.

Når du er nybegynder inden for styrketræning frem mod de faste baller, så er der en række fejl og misforståelser, du skal være opmærksom på. For det første skal du ikke tro på, at man kan nøjes med at træne en enkelt ting på kroppen, som man er utilfreds med eller som man ønsker at gøre noget ved. Der er altså ikke nogen øvelse, der hjælper kun på at få faste baller, et vaskebræt af en mave eller fjerne mormor armene – det er en myte.

Man har nemlig ingen kontrol over, hvor din krop lagrer fedtet alligevel, så det er altså hele kroppen, du skal træne i form, når du ønsker for eksempel faste baller eller en flot tonet vaskebræt på maven.

Det er altså afgørende for din succes, at du vedligeholder træningen og udvikler belastningen gradvist. For kroppen bliver hurtig doven og går i dvale, hvis du ikke vedligeholder den. Kroppen ændrer sig ikke af sig selv, hvis den bliver presset til det. Men så vil den til gengæld tilpasse sig de nye forhold, som du tilbyder den – og det kan jo være både den dovne vej og den aktive vej.

Din krop skal også have hjælp i forhold til den kost, du tilbyder den. Du skal spise få kalorier, for når kroppen ikke får kalorier nok, bruger den i stedet løs af fedtmassen for at få energi. Og det hjælper naturligvis med at få fedtet væk. Så jo flere veltrænede muskler, du har, jo mere fedt forbrænder du – også når din krop er i hvile. Så vær ikke i tvivl om, at kosten er en meget vigtig del af din træning frem mod fastere baller.

Skal du så knokle frem mod målet flere timer hver dag? Nej, det er nok med at træne to eller tre gange om ugen, og du skal ikke bruge mere end 45 minutter ad gangen med en intensiv indsats. Hvis du pumper løs i timevis, er du ikke god ved kroppen – tværtimod er det usundt. Det samme er tilfældet, hvis du ikke giver kroppen og musklerne pause og tid til at restituere. Når du træner på den overdrevne måde, så vil kroppen begynde at tage energien ud af dine muskler i stedet for depoterne med fedt, og så kan du faktisk modvirke din egentlige intention. Det er en fejl, som rigtig mange både øvede og uøvede begår i deres træning, og den får altså din positive udvikling til at gå i stå.

Når du er kvinde, skal du ikke være bekymret for, at musklerne i ballerne og alle andre steder kommer til at fylde for meget og se klodsede ud. Med den korrekte træning vi du få en mindre og slankere krop, selvom muskler vejer mere end fedt.

Hvis du følger disse sæt enkle regler, så har du opskriften på at få faste baller, med træningsstrategien, der virker.

Postet af jjdenmark via AdSet.