Grafiske virkemidler og deres effekt på budskaber

Hvis man vil opbygge et stærkt brand og formidle budskaber om kvalitet, eksklusivitet og nytænkning, så er det vigtigt at tænke det ind i alle dele af kommunikations strategien. Det være sig også på de tryksager, som virksomheden brander sig igennem, og her er der et hav af muligheder for at gennemføre relevante budskaber.

Eksklusivt papir til eksklusive produkter

Hvis man f.eks. sælger meget eksklusive produkter, er det vigtig at vælge noget eksklusivt papir til de produktkataloger, som skal sælge produkterne. Det sender et utroværdigt signal at forsøge at sælge dyre produkter på billigt papir.

Det giver også en super flot effekt, hvis man erstatter nogle af siderne i et katalog eller en profil brochure med kalkerpapir, som er let gennemsigtigt, men stadig egnet til tryk. Det signalerer overskud og giver et let udtryk, når man møder denne effekt i et katalog.

Folietryk og præg får enkle budskaber til at træde frem

Man kan også få enkelte produktserier til at skille sig ud ved at bruge folietryk og præg på et produktkatalog. Det vil være oplagt i tilfælde, hvor man har en eksklusiv produkt linje, der skal skille sig ud fra det øvrige sortiment.

Et reklametryk med lækre grafiske detaljer, som f.eks. folietryk eller præg vil også skabe opmærksomhed og signalere noget eksklusivt, og at der her er tale om et high-end produkt eller virksomhed. Det kan være på tryksager som kuverter, brevpapir og profil brochurer (hvis det er hele virksomheden, der skal brandes som high-end), hvor et monogram eller logo er trykt i guld eller sølv folie.

Der findes mange forskellige typer af folie, som kan bruges til reklametryk på tryksager mm. Man opdeler dem i 3 overordnede kategorier:

  • Kulørte folier (fås både i blanke og matte versioner)
  • Metalliske folier (guld, sølv, kobber, børstet stål mm)
  • Effekt folier (glimmer og holografiske folier el. lign.)

De kulørte folier bruges typisk, hvis man ønsker en flot mat/blank effekt på en tryksag. Effektfolierne giver flotte effekter til f.eks. julekort eller lignende tryksager, der skal give et specielt look. De metalliske folier er de mest anvendte og dem, der typiske giver tryksagen et eksklusivt look.

Garnhæftet ryg signalerer godt håndværk

Et andet virkemiddel kan være, hvis man f.eks. gerne vil signalere godt håndværk, så kan man vælge at lave sit produktkatalog med garnhæftet og åben ryg, så man kan se selve håndværket i garnhæftningen.

Billeder siger alt

Man kan dog lave mange grafiske krumspring for at sende alle de rigtige signaler, men hvis billederne, og ikke mindst kvaliteten af billederne, ikke lever op til det signal, man gerne vil sende, så kan det hele falde til jorden med et lydløst brag. Så her skal der fagfolk til. Folk, der ved noget om at TAGE billeder til tryk (fotografer) og folk, der ved noget om at LAVE billeder til tryk (grafikere). For når først tryksagen er færdig produceret, ja, så er løbet kørt.

 



Postet by reklametryk via AdSet linkbuilding network