Historien om hvordan Mercedes-Benz blev etableret

Gottlieb Daimler og Karl Benz

Da Gottlieb Daimler og Karl Benz uafhængigt af hinanden opfandt højhastighedsmotoren og automobilen i 1880’erne, lagde de grundstenen til de motoriserede privatbiler. Benz grundlagde Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik i Mannheim i oktober 1883 og Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) blev grundlagt i Cannstatt i november 1890.

De første skridt

Sammen med forretningsmanden Max Rose og handelsrepræsentanten Friedrich Wilhelm Esslinger grundlagde Karl Benz Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik (kaldet Benz & Cie. efter 1899) som et selskab. Antallet af medarbejdere i virksomheden voksede hurtigt til 25 ansatte. Benz var godt økomimisk stillet og kunne dermed fokusere al sin energi på at udvikle bilmotorer. I 1886 fik Karl Benz patent på sit køretøj og præsenterede den første “Benz Patent-Motorwagen for offentligheden. Den stigende efterspørgsel på stationære motorer medfører at, Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik må flytte til et større produktionsanlæg. Nye partnere i virksomheden gjorde at Rheinische Gasmotoren-Fabrik blev den næststørste motorfabrikanten i Tyskland.

 

De tidlige år

Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) blev officielt oprettet i 1890. I oktober 1894 forlader Gottlieb Daimler midlertidigt DMG og opgiver sin aktiepost i selskabet. Sammen med Wilhelm Maybach helligede han sig til at videreudvikle bilen i Cannstatt.

Den første lastbil i verden blev bygget i 1896 af DMG. Køretøjet blev leveret til England.

I 1900 indgår DMG og Jellinek en aftale i Nice om salg og distribution af Daimler biler og motorer. Det blev også aftalt, at “de ville udvikle en ny type motor, og at det skulle bære navnet Daimler-Mercedes”. Jellinek valgte pseudonymet “Mercedes” efter hans datters navn, og det blev dermed et varemærke for første gang

I 1902 blev Motorfahrzeug- und motorfabrikken Berlin AG i Marienfelde overtaget af DMG. I Untertürkheim i Stuttgart blev nye produktionsfaciliteter skabt i 1903, og selskabets hovedkontor blev flyttet fra Cannstatt til Untertürkheim.

Efter krigen var både DMG og Benz & Cie. påvirket af den økonomiske krise. På et ekstraordinært møde med aktionærer i 1922 besluttede Daimler-Motoren-Gesellschaft at flytte hovedkontoret fra Untertürkheim til Berlin af skattemæssige årsager.

Den vanskelige økonomiske situation betyder, at en lang række bilproducenter blev nødt til at slå sig sammen. Daimler-Motoren-Gesellschaft og Benz & Cie slog sig sammen og i 1924 kunne de fremvise den første bil under navnet “Mercedes-Benz”.

I 1923 overtog Ferdinand Porsche posten som chef på DMG-tegnestuen.

I 1924 blev Benz & Cie. og Daimler-Motoren-Gesellschaft officielt fusioneret, og deres fælles salgsaktiver for mærkerne “Mercedes” og “Benz” blev overtaget af den nyetablerede Mercedes-Benz Automobil GmbH.

 

Oprindelse

DMG brugte det patentbeskyttede varemærke “Mercedes” fra september 1902. Men de havde stadig intet karakteristisk logo. Gottlieb Daimlers sønner, Paul og Adolf, mindede deres far om, at han tidligere havde brugt en tre-takkede stjerne som symbol, da han var teknisk direktør i Deutz Gasmotorenfabrik fra 1872-1881. I juni 1909 blev både en tre-spids og fire-takkede stjerne registreret som varemærker. Begge logoer blev retligt beskyttet, men det var den tre-takkede stjerne, der i sidste ende blev brugt.

De tre-takkede stjerne symboliserer Daimlers princip om universel motorisering “på jorden, på vand og i luften”.



Postet by ag via AdSet linkbuilding network