Kend dit bildæk – Sådan gør du

Alle bilejere har naturligvis bildæk, det er dog kun de færreste der er oplyst om hvad de forskellige tegn på dækket betyder. Koderne er faktisk vigtige og fortæller om bildækkets egenskaber, hvorfor vi alle burde kende til de forskellige koder. Visse egenskaber er naturligvis mere væsentlige end andre, hvorfor denne artikel kun vil gå i dybden med de væsentligste. Nogle af de 5 væsentligste informationer er henholdsvis bildækkets millimeterbredde, hvorledes dækket er et radialdæk, hvilke tommer fælge dækket passer til, dækkets belastningsindeks og den tophastighed dækket er typegodkendt til.
Alle disse informationer kan samles i én sammenhængende kode som kan se således ud: 205R21 94 U. Vil dette være indprentet i et dæk kan du faktisk tyde en hel del om dækkets egenskaber blot ud fra denne kode. Du vil nemlig kunne tyde de 5 informationer som nævnt før, i samme rækkefølge. De første 3 cifre af koden angiver dækkets bredde i millimeter, dette fiktive bildæk er dermed 205 millimeter bredt. Dernæst fremgår et bogstav. Bogstavet er et R, hvilket fortæller at dækket er et radialdæk. Havde her ikke været noget bogstav, ville det have betydet at man havde haft fat i et diagonaldæk.
Kig derfor efter dette R hvis du er i tvivl om hvilket dæk du kigger på. Hernæst kommer et 2 cifret tal. Dette er et tal som angiver hvilke tommer fælge dækket passer til. I dette tilfælde er tallet 15, hvilket selvfølgeligt betyder at dækket passer til 15 tommer fælge. Efterfulgt af et mellemrum kommer belastningsindekset som er et indeks over hvor stor belastning dækket kan tåle. Belastningsindekset strækker sig fra 30 til 104 og skalerer ikke i en logisk facon. I bunden af indekset er vægtforskellen mellem hvert indeksnummer meget lille, hvorimod indekset har tendens til at skalere mere nu højere man kommer op. Dog kan her være forskel i eskaleringen lige meget hvor man befinder sig i indekset.
Ydermere betyder 94 at dækket er godkendt til at kunne udstå 670 kilo akseltryk per hjul. Sidst men ikke mindst fremgår hastighedskoden som angiver hvor høj hastighed dækket er typegodkendt til at kunne køre. Her skal du, ligesom med belastningsindekset, tjekke selve beskrivelsen af bogstavet, da du ikke kan estimere betydningen. Endvidere betyder U’et dog at dækket er typegodkendt til at køre 200 km/t. En vigtig information man heller ikke må glemme er datomærkningen, også kaldet DOT-mærket. Dette mærke er et 4 cifret tal, hvoraf de første 2 tal angiver ugenummeret for produktionen af dækket og de 2 sidste angiver årstallet for produktionen af dækket. Vinterhjul -eller sommerdæk? Af dækkets informationer fremgår også en anden væsentlig ting, og det er om hvorledes dækket er et sommer- eller vinterdæk. Typisk vil man kunne se det blot ved at undersøge udseendet på dækket, men er man ikke ferm med bildæk kan man kigge på informationerne som er indprentet i dækket. Hvis dækket er et vinterhjul, vil det altid være markeret med tegnene M&S, som er en forkortelse for ’mud and snow’. Ud over dette vil et vinterdæk også have et snefnug- og bjergsymbol angivet på selve dækket. Er man således i tvivl om man kigger på et sommer- eller vinterhjul er dette en hurtig og nem måde at finde ud af det på. Er M&S tegnet, samt sne- og bjergillustrationen ikke til at finde, er dette ensbetydende med at man kigger på et sommerdæk. Læs også om de stigende populære helårsdæk her EU’s sikkerheds- og miljømærke Et enorm væsentlig dækoplysning du absolut skal have kendskab til, er EU’s sikkerheds- og miljømærke. Dette er et mærke du altid bør se efter når du er på jagt efter bildæk. Mærket er, i modsætning til de førnævnte informationer, ikke indprentet i dækket, men er derimod et påklistret label eller en oplysning som indgår i dækkets pågældende markedsføringsmateriale. Grunden til at du absolut bør kigge efter dette sikkerheds- og miljømærke, er på grund af at mærket bedømmer dækket på baggrund af tre kriterier som alle har betydning for forbrugerens købelyst. Samtidig gør mærkningen det lettere at sammenligne dæk med hinanden. Disse tre kriterier er henholdsvis energieffektivitet, opbremsning på vådt underlag og støjniveau målt i decibel. Husk, at nyere biler har dæktryksmålere på selve dækket, de kaldes tpms og dine dæk skal være godkendte til tpms, hvis bilmodellen har det installeret. Det er dit eget ansvar at tjekke det før du køber nye bildæk. Energieffektiviteten bedømmes ved at måle dækkets rullemodstand, hvoraf resultat bliver opgjort i en skala fra A til G, hvor A er bedst og G er værst. Har man et A-bedømt dæk kan man spare op til 30 liter brændstof på en distance med længden 10000 km. Bilens bremseevne på vådt underlag vurderes også i en A til G skala. Her er af igen bedst, mens G er værst. Ved hvert skalatrin svarer det til en øget bremselængde på op til 6 meter ved kørsel med 80 km/t på vådt underlag. Sidst måles dækkets lydniveau, hvilket bliver opgjort i decibel. Her opereres ikke med nogen skala, men derimod det eksakte decibel støj som bilen skaber.

Læs mere her

Postet af jjdenmark via AdSet.