Leasing af bil – både for privatleasing & erhvervsleasing

Leasing er det nye sort, inden for bilsalg(leje). Bilforhandlerne landet over klapper i hænderne over, at deleøkonomi i meget stor grad buldrer derudaf. Leasing kan dog ikke helt på samme måde smides ind under kategorien deleøkonomi, som mange andre ting. Og så alligevel er det nærmeste det hører til, vel egentlig i den kategori. Forbrugeren får brugsretten over bilen i en foruddefineret periode, typisk mellem 12 og 36 måneder. Når man leaser en bil, uanset om det er til privat brug eller i forbindelse med arbejde, så bliver der betalt en engangsydelse for bilen. Dette beløb varierer utroligt meget alt efter hvilken prisklasse bilen er i. Er det en Renault Clio er engangsydelsen eksempelvis, mange steder, i omegnen af 5.000,- kr. Vil man derimod lease en Mercedes er prisen nærmere 30.000,- kr. for denne ydelse – i hvert fald for private. Udover at betale et engangsbeløb skal der betales en månedlig ydelse. Dette er lige så forskelligt som engangsydelsen, men ofte mellem 2.000 – 10.000,- kr. månedligt. Det skal dog siges, at det er meget få biler der koster 10.000,- kr. pr. måned. I denne månedlige ydelse betaler man for service og lignende. Selv står man altså tilbage med regningen til forsikring, afgifter, dæk og brændstof.

Hvem er målgruppen for leasing af bil?

Umiddelbart er målgruppen alle der vil have en bil. Fordelen for mange er, at der i langt de fleste tilfælde indgår en serviceaftale når man leaser, hvilket selvsagt er en fordel for alle de, som ingen forudsætninger for at kunne klare tingene selv. De samlede udgifter ved at lease og ved at købe er nogenlunde de samme. Hvis man tager nedskrivningen i værdi på en fabriksny bil, som man køber og sammenligner med totaludgiften i en leasingperiode, vil det i langt de fleste tilfælde give stort set samme udgifter/omkosninger til forbrugeren.

Derfor er det vigtigt inden man vælger enten den ene eller den anden løsning, at gøre op med sig selv om man vil eje eller leje. Som tidligere nævnt er der i langt de fleste leasingaftaler “ingen bekymringer” for forbrugeren. Alt er dog med forbehold. Normal slidtage på bilen, i lejeperioden, vil stort set altid være accepteret. Af og til vil ex et brændemærke i et sæde også være ok, bare det ikke kan ses inden for en meters afstand til bilen. For at vende tilbage til serviceaftalen, så betyder det helt konkret, at alle udgifter i forbindelse med service og reparationer er dækket gennem det månedlige beløb du betaler for aftalen. Langt de fleste bilmærker har en eller flere modeller man kan lease, både som privat og erhverv.
Vil du vide mere om leasing, priser, hvad der indgår i aftaler og lignende, så bør du først og fremmest finde ud af, hvilket mærke de vil lease, og herefter kigge nærmere på vilkårene for den pågældende bil. Husk at priserne ikke altid er det samme ved alle forhandlere. Se eventuelt mere om privatleasing her.

 



Postet by Mibe via AdSet linkbuilding network