Sådan får du en flad mave – Læ som træning og kost

Mange kvinder drømmer om en flad mave. Men for at komme dertil er det en lang og sej kamp. Hvis man søger viden og inspiration på Internettet, så vil man opleve, at man får smidt utallige forslag i hovedet, og det kan derfor være lidt en labyrint uden sidestykke at finde ud af, hvad der virker og, hvad der bestemt ikke virker.

En personlig træner, er for mange vejen, men du kan sagtens selv opnå resultater ved at læse med her.
Mange kvinder tror, at vejen til at få forbrændt fedt på maven er at udføre usandsynligt mange mavebøjninger. Men der tager rigtigt mange fejl. Det er helt korrekt, at mavebøjninger er en del af vejen, men en generel styrkelse af hele kroppens centrum, som også kaldes Keme, er mindst lige så vigtig. Derfor bliver øvelser, som f.eks. ”planken” også foreslået, som en optimal måde at opnå en flad mave på. Når man udfører ”planken” skal hele kroppens vægt være båret af tæerne og underarmene. På denne måde skal man bruge hele kroppens kerne for at holde sig som en ret planke – deraf kommer det meget sigende navn.
Ved at opbygge en stærk kerne i kroppen, dvs. ryg, mave og mellemgulv, så; opnår man ikke kun en flad mave med mindre fedt på; maven, men man opnår også en forbedring i sit genelle velbefindende. En stærk kerne giver færre rygproblemer, bedre præstationer i fitnesscentret, til sport og i dagligdagen samt en langt bedre holdning. Så der er ingen dårlige undskyldninger for ikke at fokusere på at opnå en fladere mave og stærkere kerne.

Fedt på maven kan man selvfølgelig også mindske på mange andre måder. Fedt på maven kan først og fremmest mindskes ved at spise sundt og varieret. Jo mindre fedt man generelt set har i kroppen, jo mindre vil også være placeret lige præcist på maven. Men også når det kommer til fødevarer er der en del myter, som man nemt at falde for, når man ønsker sig en flad mave. Nogle påstår f.eks. at blåbær skulle have en helt særlig virkning. Blåbær er rige på antioxidanter og derfor meget sunde, men blåbær er også kulhydrater, derfor skal man være opmærksom på, at den indtagne mængde af blåbær, skal fraregnes i den daglige mængde af kulhydrater, hvis ikke man gør dette, så kan man ikke opnå en flad mave. Generelt har bær også en lang række andre nyttige påvirkninger af kroppen. Bær hjælper bl.a. til at beskytte hjertet, det styrker synet, forbedrer balancen, koordinationen og korttidshukommelsen. De forebygger derudover også hjertesygdomme, kræft og fedme.
Æg siges tillige også at have en positiv påvirkning på talje målet. En undersøgelse fra International Journal of Obesity viser, at dem som siger to æg til morgenmad taber sig mere i taljen, end dem som ikke spiser æg til morgenmad. Dette er til trods for at kalorieindtaget er det samme. Når man starter morgenen med proteiner, så giver det en større mæthedsfornemmelse, hvilket efterfølgende betyder, at mange vil opleve, at de ikke har det samme behov for at ”snacke” i løbet af dagen.
Der er også en lang række andre madvarer, som på forskellig vis siges at have en opstrammende effekt. Dette gælder bl.a. havregrød, der øger energien, reducerer kolesteroltallet og fastholder blodsukkeret. Olivenolie har ligeledes også effekt på kolesteroltallet, så det bliver sænket og det styrker også immunforsvaret. Det forebygger derudover også fedme, kræft, hjertesygdomme og for højt blodtryk.

En anden vigtig vej til at opnå en flad mave, hvor der ikke er fedt på maven, er at udskifte sukkerholdige væsker, som for eksempel juice, saftevand og sodavand med vand. På denne måde undgår man, at sukker, som senere hen bliver omdannet til fedt, ophober sig i kroppen.

Sidst men ikke mindst, så påstås det også, at hvis man vil tone sin mave, så man opnår den flotte og veltrænede flade mave, så skal man skære ned for kulhydraterne, hvilket vil sige, at man skal skære ned på fødevarer som f.eks.: kartofler, pasta, ris og lyst brød. Det kan også godt svare sig at erstatte den almindelige mad med grovere varianter. På denne måde har maven langt mere at arbejde med, hvilket igen giver en større mæthedsfornemmelse, som det også var tilfældet ved æg, som nævnt ovenfor.

Den sikre vej til af fjerne fedt på maven og opnå den lækre flade mave, som mange kvinder drømmer om, så handler det om at have en sund og varieret kost og selvfølgelig dyrke motion og lave styrketræning. Styrketræningen og den sunde kost giver ikke kun en lækker flad mave, men de tjener også en lang række andre gode formål. Der er tale om en styrkelse af hele kroppen. Fra inderst til yderst. Så der er ingen dårlige undskyldninger for at udskyde målet mod den flade mave. Der er ingen nem udvej – det er en sund livsstil og en god portion styrketræning, der er vejen frem til en trimmet og flad mave.

Postet af jjdenmark via AdSet.