Sådan kommer du i gang med løb

Du har tit med en blanding af misundelse og ærefrygt set på de utalige konditionsløbere, du møder hver dag. Hver gang du har forsøgt at komme i gang med at løbe, har du givet op efter få uger. Du har måske syntes, at løb var kedeligt, eller at det var alt for hårdt. Sandheden er også, at mange giver op, inden det for alvor bliver sjovt at løbe. Enten starter de for hårdt ud, eller også synes de, at et løbeprogram til begyndere går alt for langsomt.

 

Her finder du nogle gode råd til, hvordan du kommer i gang med at løbe:

 

  1. Løb er den mest tidsbesparende sport, der findes. Der er ingen transporttid, og i løbet af få minutter er du i løbetøjet og på vej. Du kan derfor nemt finde tid til at komme afsted på en lille løbetur. Du behøver ikke at løbe særligt lang tid ad gangen – en lille løbetur nogle gange om ugen vil gøre meget for din sundhed.
  2. Anskaf dig et par løbesko. Nogle vil måske også mene, at man også bør investere i løbetøj, men de fleste vil nok kunne finde noget tøj i skabet, der kan bruges i starten. Du kan købe dine løbesko i en sportsbutik. De behøver ikke at bruge flere tusinde kroner på et par løbesko. Det vigtigste er, at du har et par sko på, som er behagelige at løbe i.
  3. Start langsomt op. I starten er det rigeligt at løbe to gange om ugen. Du kan altid øge antallet af løbeture, når du er kommet ind i en god rytme. Hold gerne et par hviledage mellem dine to løbeture, så kroppen kan restituere efter løbeturene. Hvis ikke du er vant til at løbe, er det også en større omvæltning for kroppen.
  4. I starten er tempoet fuldstændig ligegyldigt. Det vigtigste er, at du kommer i gang med at løbe. Der findes mange løbeprogrammer for begyndere, hvor du skiftevis går og løber.
  5. Hvis du savner at få pulsen op, mens du følger et løbeprogram for begyndere, kan du supplere med boldspil, cykling, svømning eller lignende. Lad være med at sætte tempoet for hurtigt op på dine løbeture eller tage på længere løbeturer end planlagt. Hold dig til de anvisninger, dit løbeprogram kommer med.
  6. Afsæt faste løbedage, som du skriver ind i din kalender og prioriterer. Som beskrevet i punkt 1 behøver en løbetur ikke at tage særligt lang tid, så du burde kunne finde tid til at komme afsted.
  7. Hvis du har svært ved at komme afsted på dine løbeture, kan du overveje at melde dig ind i en løbeklub eller finde en træningsmakker. Du vil have en nogle at snakke med før og efter løbet, og du vil måske føle dig mere forpligtet til at komme afsted.
  8. De fleste løbeskader sker pga. overbelastning. Har du ondt længe efter løbeturen eller er dine muskler meget ømme, så spring en løbetur over, og giv kroppen ro. Hvis smerterne fortsætter bør du kontakte en fysioterapeut.

Postet af ag via AdSet.