SEO venlig webshop – vilken skal du vælge?

Der findes et ha af webshopsystemer på markedet, der ofte markedsføres som særligt SEO venlige.
Desværre er det sjældent tilfældet og langt de fleste CMS systemer hat store udfordringer i forbindelse med SEO oprtimering
Derfor er noget af det mest effektive du kan gøre for din webbaserede omsætning, at få din shop A-Z søgemaskineoptimeret til Google.
Udfordringen med en webshop

Mange får designet et helt unikt design og betaler store beløb for tilretning, så de har en helt unik shop med et lækkert design.
Det kan vi kun anbefale.

Udfordringen ligger i den efterfølgende optimering, da den ikke er inkluderet i et unikt design. Her får du kun det visuelle og det til trods for, at udbyderne af webshops beskriver deres system som SEO venligt.

Hos SEO Advisor begynder en optimering af en webshop altid med, at kortlægge shoppens fejl og uhensigtsmæssigheder i forhold til SEO.
Der benyttes flere forskellige programmer til at kortlægge shoppens setup og fejl.
Vi har endnu ikke mødt et system, der var tæt på at være udviklet optimalt.

Når systemet er ændret og vi i samarbejde med shopudbyderen, har fået tilrettet fejlopsætningen, er det de samme principper vi anvender, som når vi søgemaskineoptimere et almindelige website.

Den eneste forskel er ofte antallet af sider, da shops ofte har et meget stort antal produktundersider og kategorier.
Webshop platforme med store SEO udfordringer

Prisen for en webshopløsning afspejler desværre ikke shoppens SEO venlighed eller tekniske muligheder for tilretning.
Vi har oplevet meget store udfordringer med nogle af markedets dyreste shops, hvor store dele af koderne skulle ændres og optimeres for, at give mulighed for en grundlæggende optimering.

Vi møder dog stort set altid forståelse for optimerings projekterne hos udviklerne af shopløsningerne – de ser ganske enkelt en meget stor fordel i, at en kunde får SEO optimeret deres shopløsning, så de kan følge med og tilrette andre kunders shops efterfølgende

Vi vil ikke nævne specifikke udbydere som eksempler, men kun gøre opmærksom på, at systemet og opsætningen meget sjældent er 100% SEO venligt, trods udbyderne skriver det med fremhævet skrift.

Typiske SEO fejl vi oplever:

– Systemet kan ikke håndtere canonical
– Systemet er ikke opsat korrekt i forhold til duplicate content
– Billeder kan ikke tilføjes alt tekster
– Shopudbyderne giver forkerte anvisninger til meta keyword brug
– Undersider som ”Kurv” indekseres
– Interne søgninger indekseres
– Systemerne kan sjældent håndtere 301 redirects af slettede produkter
– Designskabeloner er forkert opsat i koderne
– Hastigheden er ikke optimal og kan ikke optimeres
– Menuer kan ikke tilføjes link titler
– AdWords konvertering kan ikke implementeres
– Google+ publisher understøttes ikke

Før du køber abonnement hos en shopudbyder, vil det være en god idé, at spørge dem, hvorvidt deres system, kan håndtere ovenstående udfordringer uden manuel programmering.

Kender de slet ikke til alle de forskellige begreber, så er det måske et andet sted du skal ligge din Webshop.

Læs mere om SEO optimering hos Google her

Postet af jjdenmark via AdSet.