Simple hverdags råd til et sundere liv

Kender du også denne situation? Det er mandag, ulvetimen nærmer sig, blodsukkeret falder og det samme med humøret. Der er ikke handlet ind til aftensmad og nu er humøret helt i bund. Den nemmeste løsning vil være det lokale pizzeria eller Mac Donalds, for det går hurtigt og så slipper du for evt. skrigende børn imens.

Hvis dette virker bekendt, så brug lige lidt tid på at læse nedenstående gode og simple råd til hvordan du oftest kan undgå fastfood i en travl hverdag.

  • Lav en overordnet madplan, den behøver ikke at være detaljeret, for hvad nu hvis du har lyst til kylling i stedet for frikadeller en dag? Der skal være plads til ændringer, hvis nu dine smagsløg siger noget andet den dag. Sørg for at der er fiske-, fjerkræ- og kød frie dage. På den måde får du varieret kost.
  • Få købt ind én til to gange om ugen. på denne måde mindsker du risikoen for spontane indkøb, hvor du smider halvdelen af maden ud fordi du ikke får det spist. Desuden kan du spare mange penge ved at handle ind sjældent og det kan vi alle jo godt lide!
  • Lav en god portion salat, så du har til et par dage. Det hjælper rigtig meget på en travl hverdag. Mad kan normalt holde sig ca. 4 dage når det er tilberedt – Her gælder salat også. Salat er ofte det man springer over, da det kan virke besværligt at lave. Hvis det brænder på, så køb en færdiglavet salat, og skift evt. dressingen ud med en hjemmelavet eller undvær denne.
  • Kom masser grønsager i maden, fx i kødsovsen. Tag 2 dåser tomater, 1 løg, 3 gulerødder, 1 peberfrugt og 1 fed hvidløg. Lad det simre indtil gulerødder er møre. Blend sovsen og kom kødet i. Så får du en del grønsager i din kødsovs. Der findes utallige kombinationer, og det er kun fantasien der sætter grænser.
  • Køb frosne grønsager, og hav dem liggende i fryseren. De kan bruges til de dage hvor krisen er størst. Frosne grønsager er faktisk ligeså sunde som friske. Du skal bare lade vær med at koge dem, de skal være al dente.
  • Lav en dobbelt portion mad. Frys halvdelen af portionen i fryseren, så har du til når travle dage overmander dig. Brug fx en portion kødsovs og smid chili og bønner i, så har du til chili con carne.

Det er helt okay at få fastfood en gang i mellem. Det gør alle og det skal der selvfølgelig være plads til, bare ikke som hverdagsspise!

Disse tips er leveret af Apuls.dk som er eksperter indenfor træning og motion. Apuls.dk er Danmarks største forhandler af træningsudstyr samt træningsmaskiner og håber at kunne vejlede til et sundere liv, med artikler som denne.



Postet by ebbe-sonderup via AdSet linkbuilding network