Skab erindring hos forbrugerne med reklameartikler

Reklameartikler skaber erindring hos brugerne og har desuden nogle meget vigtige kontakt- og goodwill skabende egenskaber for virksomheder, som bruger det med omtanke i markedsføringen. Reklameartikler giver nemlig rigtig mange muligheder for at styrke både virksomhedens brand og det signal, som man ønsker at sende til omverdenen. Derfor er det også vigtigt, at man gør sig nøje overvejelser omkring hvilke typer af reklameartikler, der skal indgå i markedsførings porteføljen og hvilket kvalitetsniveau, disse artikler skal ligge på.

Reklameartikler skal afspejle, hvem du er

Hvis man f.eks. ønsker at brande sin virksomhed gennem høj kvalitet, så hænger det ikke sammen med at sende reklameartikler ud i en dårlig kvalitet, som f.eks. en paraply, som klasker sammen i det mindste vindpust, et kaffekrus, der bliver skåret, første gang, den går i opvaskemaskinen eller en kuglepen, som går i stykker, før den er løbet tør for blæk osv.

Det signal, som produktet sender, skal passe sammen med virksomhedens værdier ligesom den største effekt vil kunne opnås, hvis de pågældende reklameartiklers funktion giver mening i forhold til det budskab eller det signal man gerne vil sende.

Hvis man f.eks. sælger biler, så vil det være oplagt at bruge isskrabere som reklameartikler i vinter halvåret. Hvis man sælger kaffe, vil kaffekrus med reklametryk selvfølgelig også give god mening.

Vedvarende effekt af reklameartikler

Folk vil generelt gerne have noget, som er gratis, og en ting er at forære reklameartikler væk, men hvis man kan få folk til at bruge dem vedvarende, har man virkelig opnået en god effekt. Det kræver dog, at både artiklen og designet af det pågældende reklametryk på artiklen appellerer til forbrugeren.

Et godt eksempel er en interiør butik i et stort indkøbscenter, som havde designet en indkøbstaske i en meget kraftig og slidstærk kanvas kvalitet. Tasken havde et flot design med firmalogo diskret integreret, og var tænkt til at skulle erstatte bæreposer fra f.eks. supermarkedet, og den var rigelig stærk til at indeholde 8 liter mælk og diverse øvrige købmandsvarer. Resultatet blev en masse omvandrende reklamesøjler i indkøbscentret og eftersom tasken var slidstærk og særdeles holdbar var effekten langvarig.

Til kundemøder, konferencer og lignende er notesblokke og skriveredskaber altid gode reklame artikler – også selv om flere og flere i dag skriver noter på bærbare og andre elektroniske devises, så vil der stadig være nogen, som gerne vil skrive noter i hånden. Hvis notat blokken har et lækkert design og en god størrelse, f.eks. taske størrelse el.lign., så vil incitamentet til, at kunden tager det med sig være større, og hvis man kan få notat papir med sin virksomheds logo til at cirkulere rundt i kunders virksomheder, så er eksponeringsgraden høj.

Reklameartikler kan også bruges til at skabe positive emotionelle reaktioner. F.eks. kan man lave postkort eller mindre plakater med reklametryk og stærke budskaber, som kunden selv gerne vil identificeres med.

De ellers så populære usb stik med reklametryk vurderes at være en uddøende reklameartikel, da flere og flere gemmer deres dokumenter i skyen.

Postet af Reklamekonsulenten via AdSet.