Træning og Kostplan – Sådan gør du!

En ting er hvordan du træner, men det er også vigtigt, hvad du spiser. Det er nemlig vigtigt at understøtte din træning med kostplan.
Hvad du bør spise afhænger naturligvis i høj grad af, hvad du gerne vil opnå med din træning. Grundlæggende handler det især om at få den rigtige mængde kulhydrater, proteiner og fedt og samtidig få masser af vitaminer og mineraler.
Hvis du gerne vil tabe dig, skal din træning med kostplan lægge fokus på en del styrketræning og få kulhydrater, når du spiser. Du skal dog ikke helt skære kulhydraterne væk. Især er det en god idé at skære ned på lyst brød, kartofler, pasta og ris. Hvis du dyrker meget udholdenhedssport, skal du til gengæld bruge mange kulhydrater, og bør have fokus på at øge dit indtag af dette.
Masser af proteiner i din kostplan
Uanset dine mål er proteiner godt for dig. Det hjælper blandt andet med at opbygge muskler eller vedligeholde dem, hvis du dyrker meget udholdenhedssport. Det er også vigtigt at få protein, når du vil tabe dig. Gode proteinkilder er især kød, men også bønner har generelt et høj indhold af proteiner.
Ud over dette bør du også have fokus på at få masser af mineraler og vitaminer. Især i grøntsager er masser af mineraler og vitaminer, og da der i de fleste grøntsager på nær kartofler er et fornuftigt kulhydratindhold, er de derfor en rigtig god kilde til god energi, når du vil tabe dig.
Fedt er faktisk også en vigtig energikilde, og du bør især få de sunde omega3-6 og 9 fedtsyrer. De er især i fisk og i visse typer grøntsager såsom avocado. Nødder har også typisk et godt fedtindhold. Til gengæld kan det være en god idé at undgå for mange af de usunde fedtstoffer, og det betyder, at du eksempelvis bør undgå at stege i fedt, når det er muligt. Samtidig bør du gå efter magert kød.
Du skal også sørge for at din træning med kostplan tager højde for, at du får en del fibre. De er ikke gode til at give dig energi lige inden træning, da de er langsomme om at blive optaget. De er til gengæld gode til at bremse optagelsen af sukker, og derfor er de med til at opretholde dit energiniveau over længere tid.
Du skal også have fokus på at få en del vand – både når du træner men også generelt. Det meste af din krop består af væske, så derfor er det naturligvis vigtigt, at du får masser af vand.
Hvis du har fokus på disse simple principper, og samtidig ikke alt for ofte spiser slik, kage og andre søde sager, så er du allerede et godt stykke på vej til at opnå resultater af din træning med kostplan.
En god idé kan også være, at du planlægger maden en uge frem, så du altid ved, hvilken sund mad, du vil lave – det er oftest, når man skal tage hurtige beslutninger, at man ender med at springe over, hvor gærdet er lavest. Har du planlagt din mad på forhånd, er det lettere at bevare den sunde linje.
De fleste af os har dog brug for, at der indimellem er mulighed for at vige fra planen, så du bør naturligvis også planlægge din mad på et niveau, hvor det ikke bliver en alt for sur pligt.

Har du behov for hjælp til kostplan og træningsprogram på den effektive professionelle måde, så besøg eventuelt Joan Lang på Personlig-traener.dk

Postet af jjdenmark via AdSet.