Vigtigheden af at være synlig på Google

Hvis du reelt ønsker, at din hjemmeside skal skabe merprofit for din virksomhed, da er det alfa & omega, at du er bevidst omkring søgemaskineoptimering eller SEO. Søgemaskineoptimering eller SEO, er det som skal gøre din hjemmeside synlig på Google og diverse andre søgemaskiner.

Fremtidens Handel

Det er derfor ikke nok bare at få lavet en hjemmeside – uden søgeoptimering – da vil dem der søger efter tjenester og ydelser (du måske tilbyder) ikke finde din side, men derimod konkurrenternes.

Dette sker fordi nutidens forbrugere anvender internettet (specielt Google) til at opnå viden omkring produkter, specifikationer, tilbud og hvad det nu ellers kunne være. Dette vil fra nu af og fremover kun blive mere og mere almindeligt, da forbrugerne bliver meget mere fortrolige med internettet som indkøbsportal i forhold til tidligere.

Selv ældre mennesker har overvundet skrækken og vælge at foretage dagligdagsindkøb på internettet. Noget som mange ville have anset for ikke værende muligt for bare få år tilbage. Med denne utrolige udvikling står en kæmpe vinder tilbage og det er internettets søgemaskiner såsom Google.

Synlighed på Google fremmer Salg

Hvis en hjemmesideindehaver ønsker at være synlig på Google og disse søgemaskiner er man nødsaget til at optimere sin hjemmeside med søgemaskineoptimering, så man ikke bliver glemt i blandt de millionvis af hjemmesider, der findes. Hvis man ikke er bevidst om dette så er det på tide, at man bliver det for i mellemtiden optimerer ens konkurrenter deres hjemmesider på alle fronter og opnår et forspring, som kan være problematisk, tidskrævende og kostbart at indhente.

Hvad er Søgemaskineoptimering eller SEO?

For dem som ikke er helt overbevist endnu så lad os kigge lidt nærmere på hvad det er søgemaskineoptimering eller SEO kan gøre for hvor synlig din hjemmeside bliver på specielt Google (da denne er den største). Ved hjælp af søgemaskineoptimering kan din hjemmeside opfylde flere af de krav som Google og diverse andre søgemaskiner stiller til de hjemmesider, som de frembringer efter en tilfældig søgning på internettet. Grunden til at søgemaskinerne stiller krav til din hjemmeside er i bund og grund at de ønsker at frembringe ”de bedst mulige resultater for deres kunder”, nemlig personen der foretager søgningen. Hvis ikke søgemaskinen frembringer et ordentligt resultat anvender søgepersonen måske en anden søgemaskine næste gang og derved taber søgemaskinen til konkurrenterne. Eksempler på søgemaskiner er; Google, Bing, Yahoo mfl. Så for at rangere højt på disse søgemaskiner og være synlig, så er det essentielt at din hjemmeside er strømlinet, så den er rettet nøjagtigt imod det du ønsker at sælge.

Hvordan søge-optimerer man så?

Man skal beslutte sig for hvad det er man vil med sin hjemmeside/webshop, så den ikke stritte i alle mulige retninger. Ved at strømline sin hjemmeside vil søgemaskinerne (Google) anse din hjemmeside for værende mere aktuel og af højere niveau og din hjemmeside vil opnå en højere rangering og dermed blive mere synlig på Google. Dette kaldes også On-Page SEO. Dog skal det pointeres – at søgemaskineoptimeringen ikke kun foregår på selve hjemmesiden (deraf navnet On-Page-SEO), faktisk ligger den vel nok vigtigste optimeringsdel udenfor din hjemmeside, som du kan læse mere om i næste afsnit.

Off-Page SEO

Den del af søgeoptimeringen, der foregår udenfor din hjemmeside kaldes Off-Page SEO. Denne del kan betegnes som de signaler, der kommer fra andre hjemmesider og Sociale Platforme – ofte ved links der peger tilbage på din side.

Disse links kan have forskellig værdi (i øjnene af søgemaskinerne og specielt Google) – et link fra en side med høj autoritet, giver mere værdi til linket, og dermed mere linkjuice til din egen side, hvoraf et link fra en side med lav autoritet ikke har ret meget værdi.

Eksempler på sider med høj autoritet, kan være kendte blogge, sociale platforme, kendte brands-hjemmesider, nyhedsmedier, offentlige sider osv. Måden hvorpå man får indgående links kan være mange, men fælles for dem alle, er at de ofte er ret tidskrævende, derfor anbefales det at man kontakter et SEO Firma, der kan hjælpe med denne del, som også kaldes Linkbuilding.

I sidste ende vil det betyde flere besøgende på din hjemmeside og dermed forøge chancen for at du kan sælge mere.

Google

Hvorfor nævner man altid Google, når man snakker om søgemaskiner? Det er fordi Google er den mest populære søgemaskine, faktisk bruger over 75% af alle danskere Google som deres første prioritets søgemaskine (pr. 2014-2016).

Postet af Moeller via AdSet.